Dwingeloo
Toppers bij Kunst en Kitsch
  Terug naar home
  Een “topper” of “door een verdienstelijk amateur gemaakt”? De ruim veertig personen uit Dwingeloo en de wijde omgeving die zaterdag met tassen en dozen vol kleinoden naar Pannenkoeken- en Grillrestaurant De Zaagkoele kwamen, waren allen verwachtingsvol. Stichting Dwingels Eigen, organisator van hun aflevering van Kunst en Kitsch, kijkt terug op een geslaagde activiteit.
 
Taxateur De Boer had er zichtbaar zin in. Altijd benieuwd naar wat er op tafel komt sprak hij van hele leuke voorwerpen, prachtige schilderijen en kostbare sieraden. Zo kwam er aardewerk van Petrus Regout, bijgenaamd de pottekeuning, voorbij, schitterden vele diamantjes onder de loep van De Boer en werd er ruim tijd genomen voor een, waarschijnlijk, werk van Jan Toorop.
 
Om daar zekerheid van te krijgen werden de eigenaren ervan verwezen naar een Toorop-kenner in Nijmegen.  
De verbazing van de eigenaresse van een brievenopener in etui was groot toen de taxateur haar vertelde dat het stel niet bij elkaar hoorde; de etui bleek een bewerkte leren messchede uit 1816 te zijn, de briefopener dateerde van na WO II.
Naast deze kostbare toppers kreeg De Boer veel Delftsblauwe kaststellen, kommen, delen van een servies, boerengereedschap, oleografieën en bijbeltjes al dan niet voorzien van een zilveren of gouden slot onder ogen. En bij het zoveelste bijbeltje kwam steevast weer de vraag: “Heeft u weleens een bijbeltje weggegooid, verbrand of bij het oud-papier gedaan?” Het antwoord was altijd: “Nee”. “En dat deed uw moeder niet en uw grootmoeder niet en diens moeder niet en daarom zijn er zoveel van die bijbeltjes. En waar veel van is, is niets waard”, wist De Boer. Teleurgesteld voor wat de waarde betrof of blij met het verhaal erachter keerden de bezoekers huiswaarts.

Terug naar home